زمانی که بی انگیزه هستی؟

[vc_row][vc_column width=”1/4″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_widget_sidebar sidebar_id=”default” el_class=”sidebar-area-left sidebar-area”][/vc_column][vc_column width=”3/4″ el_class=”vc_sidebar_position_left” offset=”vc_col-lg-9 vc_col-md-9 vc_col-sm-12″][vc_column_text]

چی بلایی سرمان می آورد؟

بلایی زجر آوری که بسیار ما به آن مبتلا هستیم را به اسم تنبلی و اهمال کاری می شناسیم، زمانی که در عوض کار درست، کاری را که دوست داریم را انجام میدهیم، به طور مثال در عوض درس خواند میرویم سریال هشت قسمتی مورد علاقه تان را بطور یکجا، شب امتحان تماشا میکنیم مطمینم این اتفاق برایتان افتاده است. چطور امکان دارد در مهمترین شب سرنوشت ساز فردی عوض تمرکز برای بهتر عمل کردن به آزمونش مشغول کاری های دیگری شود.

این زمانی رخ میدهد که ما علاقه ای به انجام کار های روزانه که موظف به آن هستیم نداریم، مهمترین وظیفه یک دانش آموز مرور یادداشت های روزانه ش است تا مفهوم آنها را درک کند و اگرم سوالی پیش بیاید همان روز از مدرس بپرسد ولی زمانی که که این اتفاق نمی افتد و دانش آموز به تصور این که درس های روزانه کم اند و هنوز بسیار فرصت باقیست تا ختم دوره درسی دچا اعتماد بنفس کاذب میشود و زمان و انرژی خود را بیش از حد برای تفریح و لذت های زودگذر سپری می کند. و زمانی که شب امتحان می‌خواهد درس بخواند متوجه حجم زیاد درس هایش می شود و نمی تواند با این دشواری سراغ درس را بگیرد و سرانجام دوباره روی می‌آورد به تفریح و لذت های زودگذر تا از استرس به وجود آمده فرار کند.

چرا نمی توانم شروع کنم؟

درین مواقع که دچا اهمال کاری شده ایم نه تنها زمان خود را تلف میکنیم بلکه بعد از آن یک حس شکست و بی حالی رو هم تجربه میکنیم. موارد بی شماری می تواند دلیل عدم انگیزه ما برای شروع و انجام کار ها در زمانش باشد در زیر مهمترین آنها را بررسی میکنیم.

تخمین اشتباه مدت زمان انجام یک کار

بسیاری ما تصور می کنیم هر فعالیتی را میتوانیم در یک زمان به یکبارگی انجام دهیم ولی زمانی که داخل آن کار می شویم و متوجه چگونه آن میشویم که نمی توانم به یک بارگی آن را انجام دهیم و باید دفعات بیشتر برای آن زمان بزاریم، زمانی که کارمان طبق تخمین زمانی مان تمام نمی شود برای مان حس نا‌امید دست میدهد و از ادامه کار می‌ترسیم چون توقع ذهنمان برآورده نشده است.

بیشتر از یک اقدام ضرورت دارد

برخلاف خوردن یک سیب با تنها چک زدن، بسیاری از کارها و فعالیت ها نیازمند اجرای چندین قدم می‌باشند که یک نیازمند دیگری برای رخ دادن است به این کار ها پروژه میگویند، نیاز نیست که شما در یک شرکت باشید تا همیشه با پروژه ها درگیر باشید اینجا مهم است مفهوم پروژه را بدانید هر کاری که بیشتر از یک اقدام داشته باشد پروژه نامیده میشود نظر به این تعریف انجام کار خانگی تان یا مشق های تان هم پروژه است شما در قدم اول باید مکان مناسبی بیابید، در قدم سوم حواس پرتی ها را دور کنید در قدم سوم درس تان را مرور کنید و در قدم چهارم شروع به نوشتن یادداشت های تان کنید این می تواند همین طور ادامه پیدا کند.

اما زمانی که شما قدم های ابتدای و ضروری برای پروژه تان را انجام ندهید ویا بخواهید بدون انجام مرحله های اول سراغ آخرین مرحله بروید، شما با یک پل ی روبرو می شوید که وسط آن فرو ریخته و حتی اگر با پر سرعت ترین موتر یا ماشین هم بخواهید از سر آن بپرید چانس کمتری خواهید داشت که موفق شود.

حس بی نیاز

بیشتر دانش آموزان تصور میکنند که هنگام درس خواند نیاز به کمک ندارن و تنها همه آنچه که در صنف آموختن کافی میباشد و نیاز به پرسیدن سوال از مدرس و یا هم صنفی های شان ندارند ویا هم این که به تنهایی درس بخوانند می توانند با سرعت بالای هر طور که دوست دارند درس بخوانند. مسئله اینجاست زمانی که شما به یک سوال بر می خوریم و نمی توانید جواب آن را دریابید باعث ناامیدی از درس تان می شود و مغز سعی خواهد کرد آن را کنار بگذارد و برود سراغ چیز که ره راحتی متوجه آن میشود مثل دیدن سریال های جذاب و ساده برای فهم.

حواس پرتی هایمان

امروزه دنیا مکانی شده که همه میخواهند توجه مان را به سمت خودشان جلب کنند توسط تبلیغات در رسانه های جمعی که برای آن مصارف زیادی پرداخت میکنند اما تعجب نکنید بدون شک آنها برای این کار موفق می‌شوند، یک بار به یاد بیاورید تا حالا چند بار سر درس بودید که ناگهان با شنیدن صدای نوتیفیکیشن موبایل تا درس را قطع کرده و سراغ گوشی تان رفتید و اکثرا ۹ از ۱۰ تا آن هیچ ارزشی برای تان نداشته

چطور میتوانم شروع بی درد داشته باشم؟

درین جا مهمترین نکاتی که با رعایت اینها میتوانید بر عدم شروع خود غلبه کنید را بیان می کنم، توجه کنید که اینها نکات بسیار ساده استند ولی تاثیر چشم‌گیر بر روی عملکرد شما ایجاد میکنند با انجام آنها و استمرار بر آنها شما شگفت زده خواهید شد.

تخمین تان را قوی کنید

در ابتدا هر کاری که میخواهید انجام دهید تخمین بزنید که چقدر زمان خواهد گرفت، شاید بار های اول اشتباه تخمین بزنید فرقی نمی کند آن را یادداشت و دفعه بعد اصلاح کنید، در این صورت میدانید زمانی که بخواهید کاری که زمان بیشتری نیاز دارد را باید در زمانی که انرژی و وقت بیشتری دارید انجام دهید و یا این که برای آن مثلا یک ساعت در چند روز اختصاص دهید، این کار واقعا معجزه میکند برای کارهای دشوار چون زمانی که هر روز مقداری از آن کار را در یک ساعت انجام میدهید روز به روز متوجه میشوید که کار به چقدر راحتی در حال انجام است و این خودش برای شما انگیزه می دهد و سرانجام یک روز غافلگیر میشود که کار تمام شده.

کار را تکه تکه کنید

برای انجام پروژه هایتان از خودتان بپرسید آیا این کار یک مرحله دارد و یا باید در چند مرحله آن را انجام دهم زمانی که دانستید که کاری دارای چند مرحله است برای هر کدام نظر به اولویت آنها زمان تعیین کنید و به ترتیب سراغ انجام دادن شان بروید. تکه تکه کردن کار ها مثل جادوی عمل می کند حتی شما میتوانید کار های ساده را هم تکه تکه کنید بطور مثال برای دیدن یک چاپ یک ورق اول روشن کردن کامپیوتر، سوم باز کردن برنامه نوشتاری ، سوم پیدا کردن فایل و چهارم زدن دکه چاپ.

این بهترین کلید شما برای شروع بوده میتواند پس از تکه تکه کردن کار های تان نترسید به یاد بیاورید که چطور می‌توانید یک فیل را بخورید.

کمک گرفتن از بقیه

توصیه بیشتر دانش آموزان موفق مطالعه روزانه در کتابخانه می باشد آنها روزانه با هم صنفی های شان به آنجا میروند و با تمرکز درس های شان را مرور می کنند و به هم دیگر کمک می کنند، این کار ناخودآگاه شما تشویق میکنند حتی دشوار ترین درس های را هم بخواند. اگر نمی توانید کتابخانه بروید تلاش کنید در خانه با دوستانتان درس بخوانید و یا می توانید به سادگی با هم صنفی های تان که در درس خوب اند تماس بگیرد و از پیشرفت شان پرس و جو کنید این کار برای تان یک اشتیاق سیری ناپذیری برای شروع و ادامه دادن به درس های تان ایجاد میکند، البته اگر دوست تان در سینما بود حرص نخورید چون تو می‌خواهی منحصر به فرد باشی مگه نه؟

جدا شدن کامل از حواس پرتی ها

همان طور که در بالا اشاره کردیم حواس پرت کن های زیادی در چهار اطراف ما وجود دارد و این یک مهارت مهم است که شما بتوانید از آنها دوری کنید حداقل زمان که نیاز به تمرکز دارید، برای خودتان زمان مشخص تعیین کنید به اطرافیانتان بگویید که در این زمان مزاحم شما نشوند و برای خودتان قول دهید که در آن زمان سراغ موبایل تان نروید واگرا برای تان دشوار است می توانید آن را خاموش کنید.

تفریح را فراموش نکنید

بدن انسان مثل موتر و ماشین عمل میکند همانطور که آنها برای حرکت به سوخت نیاز دارند بدن ما هم به انرژی و انگیزه برای ادامه دادن با تمام قوا نیازمند می‌باشد. به این توجه کنید که خوابی که امروز از کم می کنید فردا شب دوبرابر به آن نیاز خواهید داشت. پس به خودت اجازه تفریح بدهید می توانید از پاداش های خیلی کوچک مثل شنیدن یک موسیقی یا پاداش های کوچک مثل یک پیاده روی یا به دیدن فیلم مورد علاقه تا و یا هم پاداش های بزرگ مثل مسافرت مستفید شوید تا هر بار با اراده تر و پر قدرت تر ادامه دهید.

فراموش نکنید از خود بپرسید!

مهمترین مسئله برای انجام کاری این است که از خود بپرسید که ‌آیا این کار در راستای اهداف هست یا نه؟ این باید اولین سوالی باشد که قبل از شروع یک کاری میخواهید انجام دهید در صورتی که آن کار در مسیر اهدافتان نبود به راحتی از انجام دادن آن منصرف شوید و تیک آن را بزنید تا پاک شود با این کار یک سبکی خاصی را در ذهنتان احساس خواهید کرد.

بعد از آن اگر در مسیر اهدافتان بود از خود بپرسید توقع و انتظارم از نتیجه این کار چیه؟ این دومین سوال مهم است که به شما کمک می کند در دام کامل گرایی گیر نکنید و زمان و انرژی بی از حد را بالای آن ضایع نکنید. گاهی شاید متوجه شده باشید که ساعت های است مشغول بهتر کردن کاری هستید در حالی که نیم ساعت به حد قابل قبول برای آن کافی می‌بود درین زمان بازهم این ناامیدی است که سراغتان می آید و تمام برنامه تان را بهم می زند.

و برای شما پشنهاد می‌کنم برای اجرا بهتر این تکنیک در وبینار رایگان مدیریت زمان و برنامه ریزی اشتراک کنید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”به یاد گیری ادامه دهید…” border_width=”6″][vc_column_text]

شاید به این آموزش ها هم علاقه داشته باشید.

من یک بلوک متنی هستم. برای تغییر این متن روی دکمه ویرایش کلیک کنید. مشتری بسیار مهم است، مشتری توسط مشتری دنبال خواهد شد. چون سرزمین زمین، ماتم و سردار زمین، بالش شیر.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *