زمانی که در برنامه ریزی شکست می خورم؟

بیایید در ابتدا یک تعریف کوتاه از برنامه ریزی را بدانیم.

برنامه ریزی فرایند تفکر به فعالیت های که لازمه رسید به اهدافمان می‌باشند است، اولین و مهم ترین فعالیت ضروری برای دستیابی به نتایج مطلوب است، بطور ساده یعنی بدانیم برای رسید به اهدافمان کدام کار های را در کدام زمان های مشخص انجام بدیم. برنامه ریزی بودجه بندی زمان و استفاده مناسب از آن است، در برنامه ریزی ما زمان آینده را به حال می‌آوریم و برای هر لحظه آن تصمیم می‌گیریم که چطور و برای چه هدفی آن را مصرف کنیم.

چرا به برنامه ریزی نیاز داریم؟

برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی جز اصلی وظایف می‌باشد، ما در دنیای پیچیده زندگی میکنیم، امروزه شما در هر شرایطی که باشید بدون برنامه ریزی نمی‌توانید کار های‌تان را به خوبی و در زمان درست انجام دهید، فرقی نمی کند شما مدیر یک شرکت باشید و یا یک خانم خانه، استاد باشید یا یک دانش‌آموز، در هر صورت با داشتن برنامه درست و کارا می‌توانید دستیابی به اهدافتان را تضمین کنید.

مزایای برنامه ریز بی‌شمار است اما در ادامه مهم‌ترین آنها را بیان می‌کنیم:

افزایش احتمال تحقق اهداف

همانطور که در قسمت اول ذکر شد، اصلی ترین فایده برنامه ریزی اینست برای شما اطمینان می‌دهد که به اهداف تان خواهید رسید، تعجب نکنید معجزه‌ای در کار نیست، تنها با برنامه بودن می توانیم مثل میلیون های افراد موفقِ با برنامه، رویا های خود را به واقعیت محقق کنیم، چون با آن خواهید دانست که چی کاری را در چی زمانی باید به چه شکلی انجام دهید، این خودش شما از تنبلی و اهمال کاری باز می دارد و شما را وا می دارد در مسیر اهدافتان قدم بزارید.

استفاده صحیح از زمان و منابع

با برنامه ریزی درست و کارا ما نه تنها به تمام کار های که لازم است انجام دهیم می‌رسیم بلکه می‌توانیم زمان زیادی برای تفریح و لذت بردن از زندگی هم داشته باشیم.

 فردی بی برنامه‌ای را تصور کنید، که بر علاوه این که تمام طول هفته سخت کار کرده و حتی با انجام اضافه کاری در شرکت خودش، مجبور است آخر هفته راهم برای تکمیل کارهای ناتمامش سپری کند، این فرد به علاوه اینکه از کار ها عقب مانده، بهترین زمان‌ی را که میتواند با فامیل خود بگذارند را هم از دست می‌دهد. شما که نمی خواهید این‌ چگونه باشید.

اما برعکس، فردی که  با برنامه است می تواند تمام کارهایش را سر زمان شان انجام دهد و زمان بیشتری هم برای استراحت و سپری کردن با فامیل داشته باشد.

پی بردن به میزان پیشرفت

با ایجاد برنامه کارا شما از لحظه لحظه پیشرفت کارتان با خبر می‌باشد، میدانید که چی اندازه از کاری تمام شده و چقدر آن باقیست. این کار از فشار و استرس ناشی از نا‌تمامی کار های شما را حفظ می‌کند و به شما انگیزه میدهد به مسیر تان با تمام قواء ادامه دهید.

یکی از گام های مهم برای برنامه ریزی چیست؟

تا اینجا به اهمیت برنامه ریزی و نتایج که می‌تواند برای ما داشته باشد پی بردیم، حالا برای انجام یک برنامه ریزی درست نیاز است تا نکات مهم را رعایت کنیم تا برنامه مان کارا و مفید باشد، در زیر یکی از گام های مهم برای برنامه ریزی را بیان می‌کنیم:

شناسایی هدف

زمانی سراغ برنامه ریزی می‌رویم که هدفی داشته باشیم تا بتوانی با آن به هدفمان به راحتی برسیم، پس برای هر برنامه ای که می‌خواهیم ایجاد کنیم باید یک هدف قابل اندازه‌گیری، امکان پذیر و با زمان مشخص انتخاب کنیم،

هدف باید قابل اندازه گیری باشد

ابتدا هدف شما باید قابل اندازه گیری باشد بطور مثال اگر شما دانش‌آموز هستید و برای کتاب خواندن برنامه ریزی میخواهید انجام دهید، و بگویید «هدف من این است که بسیار کتاب بخوانم» این هدف درس است که هدف مفیدی است ولی تحقق پذیر نیست چون قابل اندازه گیری نمی باشد و اما اگر بگویید « هدف من خواند فلان کتاب است»  در اینجا شما یک هدفی دارید که قابل اندازه گیری است و درست مشخص است چی زمانی به هدفتان می‌رسید، زمانی که این یک کتاب را تمام کردید.

امکان پذیر بودن هدف

شما نباید در ابتدای کار تان اهداف بلند پروازانه ‌و غیر قابل دستیابی انتخاب کنید، در کل برنامه های که هدف شان منطقی نباشد زود تر شکست می‌خورد، بطور مثال اگر شما در تمام عمر تان تا حال هیچ کتابی نخوانده اید و بگویید از فردا من هر روز یک کتاب را می‌خوانم، طبیعیتاً که در اولین ثانیه ها شکست می‌خورید و ناامید می‌شوید، درین شرایط هدف شما می‌تواند تنها خواندن یک صفحه در روز باشد تا در روز های بعدی بتوانی مقدار هدف روزانه ‌ای تان را به آرامی افزایش دهید تا عادت مطالعه در شما ایجاد شود.

زمان مشخص داشته باشد

تصور کنید من می خواهم به سفر رویایی که همیشه آرزویش را دارم بروم از من می پرسید چی زمان می خواهی به این سفر بروی و منم پاسخ می‌دهم «یک روزی»، واکنش شما چی خواهد بود حتما خواهید گفت «از شنبه»، ویژگی مهم که بیشتر افراد نادیده می‌گیرند مشخص کردن محدوده زمانی هدف شان می‌باشد، برای برنامه ریزی نیاز است بدانیم چی زمانی می‌خواهیم این هدف را شروع و چی زمانی این هدف به پایان می‌رسد.

سخن پایان

زمانی برنامه ریزی شکست می‌خورد که ما از آزمون و خطا در این مسیر غفلت می‌کنیم، در اصل برنامه ریزی یک مهارت است و برای یادگیری هر مهارتی ما نیازمند تمرین و شکست و دوباره تمرین کردن است تا روزی که به طور کامل بالای آن مسلط شویم، آیا اولین روز های بایسکل رانی خود را به یاد دارید؟

پس چالش های این مسیر را پذیرید، درست است که ما یک شبه برنامه ریزی می کنیم و اما توقع نداشته باشید که یک شبه هم برنامه ریزی را یاد بگیرید، با تلاش و اصلاح لحظه به لحظه برنامه تان می‌‌‌توانید به برنامه درست و کارا برسید و اهداف تان را محقق کنید. و برای شما پشنهاد می‌کنم در وبینار رایگان مدیریت زمان و برنامه ریزی اشتراک کنید.

با قلم  احمد بلال شمس

۳۱ ژانویی ۲۰۲۳

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *