چرا کتاب کار عمیق ره بخوانم؟

[vc_row][vc_column width=”3/4″ el_class=”vc_sidebar_position_left” offset=”vc_col-lg-9 vc_col-md-9 vc_col-sm-12″][vc_column_text]

داستان شکست من قبل کار عمیق

درین دنیا کمتر کسی وجود داره که هدف و آرزوی نداشته باشد و صد در صد مطمئنم که شما هم از همین هدفمند استید چون یکی از ویژگی های افرادی هدفمند مطالعه و آموزش مادام العمر می باشد چون ما به اندازه دانش ما رشد خواهیم کرد. از سوی دیگری، بری رسیدن به اهداف خود نیاز به تلاش کردن و زحمت کشیدن داریم تا بتوانیم رویای خود ره به واقعیت بپیوندیم اما گاهی درین مسیر با موانع روبرو می شویم که ما را از تلاش کردن باز می دارد و گاهی آنقدر این مانع ها در ما حول ما زیاد است که به یک چیزی عادی مبدل شده و نمی توانیم آنها ره جز اصلی ترین بازدارنده گان ما دسته بندی کنیم.

بزرگترین دشمن دنیا حاضر در مقابل اهداف ما «فکرپرتی ها» استند، آنهای که در لایه لایه زندگی ما جای گرفته اند تا حدی که روی چشم های ما پرده انداختن و نمی توانیم به آسانی آنها ره تشخیص بدهیم. جمله زیبای از یکی از بزرگان به یادم آدم «حماقت زمانی که جمعی میشوه، ناپدید می شوه».

شاید دریک این گفتار بری شما دشوار باشد دل خور نشوید اویل بری من هم همین قسم بود، در دوره ها و درس های متفاوت شرکت می کردم که در مقدمه هر یک آن به این مبحث اشاره میشد «بری یادگیری از فکرپرتی ها دوری کنید» آنزمان با  خودم فکر می کردم که من از همه بیشتر به این نکته اهمیت می دهم چون در هنگام درس هیچ حواسپرتی ای ندارم، موبایلم ره اکثرا بی صدا یا خاموش می کردم، دروازه اتاقم ره می بستم و کسی از اطرافیانم حق نداشتن درین مدت مزاحم من شوند، پس به خودم می بالیدم که هیچ چیزی فکر مره پرت نمی کنه، اما داستان زمانی به ضررم تمام شد که وقت عمل بود و نیاز داشتم در خانه دور کاری کنم اما حتی بعد از دو ماه دورکاری نتوانسته بودم به حد واقعی بازدهی خودم بریم، مدانستم یک مسله وجود دارد که نمی توانم به اندازه که باور دارم از توانایی هایم استفاده کنم تا این که کتاب کار عمیق ره یافتم.

 

کتاب کار عمیق اثر که مطالعه آن واجب است!

مفهوم کار عمیق بری اولین بار توسط اقای کال نیوپورت در وبلاگ شخصی اش در سال 2008 بیان شد و طولی نکشید که کتابی به همین اسم در سال 2016 به نوشت. وی درین کتاب بر مفهوم کار عمیق می پردازد که نظریه آن از کجا بدست آمده و این که چرا امروزه کار عمیق به یک جریان مهم برای همه دانش ورز ها مبدل شده است.

کار عمیق: کاری که با تمام تمرکز بدون هیچ گونه فکرپرتی انجام میشه، یک پارچه بوده و تکرار کردن آن سخت است

یک بار کار های که امروز انجام دادید ره در ذهنتان برسی کنید که آیا با این تعریف مطابقت دارد یا خیر. در بهره اول و نگاه سطحی شاید بگوید بلی ولی اجازه بدهید که نگاهی عمیقی به آن بیاندازیم.

الف: با تمام تمرکز

اصلی ترین بحث درین کتاب «تمام تمرکز» است که نقطه قوت برای موفق شدن در دنیا جدید می باشد. بنابر این نیاز است که هنگام کار کردن تمام حواس خود ره از هر مسله دیگر جمع کرده و روی کار خود تمرکز کنیم درست مثل یک ذره بین. اما چرا هنگام کار یا یادگیری ما نیاز به تمام حواس خود داریم؟ زمانی که می خواهید مطلب و مهارت جدیدی را بیاموزید مغز نیاز دارد تمام نیروی خود را یکجا بری ساخت مسیر عصبی جدید آن فعال کند ولی زمانیکه شما یادگیری را بدون تمرکز انجام بدهید آنوقت تعداد زیاد جربان های مغزی فعال شده و بری ساخت مسیر عصبی مهارت جدید تنها جریان های تصادفی فعال می شود.

اما چی زمانی تمرکز ما کاهش پیدا می کند؟

ب: بدون هیچ فکر پرتی

پامروز با پیش رفت شبکه های اجتماعی، باعث شده که همه ما از این تکنالوژی به اندازه کافی(بی از حد) استفاده کنیم طوری که گاهی بدون نیاز هم تمام زندگی خود را با آن تلفیق داده ایم. این کتاب مخالف استفاده از این تکنولوژی ها نیست اما آنها ره دشمن بازدهی می نامد اما چی زمانی؟ زمانی که تلاش می کنیم به اهداف خود برسیم.

اکثر افراد عمدا این فکر پرتی ره بری خود ایجاد میکنند فرض کنید هنگام مطالعه تلفن شان هم کنار میز هست تا اگر پیامی آمد پاسخ آنرا بدهید ویا هر ده دقیقه بعد موبایل خود ره یک بار چک می کنند در نگاه اول کاری ساده ای است، هم مطالعه و هم ایجاد ارتباط ولی بیاید از نظر علمی آنرا برسی کنیم.

طی تحقیقات انجام شده اگر شما از کار الف به کار ب بروید در صورتی که کار الف را تمام نکرده باشید، درین وضعیت ذهن شما ره پیروی نمی کند! و باعث ایجاد پسماندگی توجه میشود. این پسماندگی توجه اکثرا به دلیل چندکارگی بوجود میاید. به عباره دیگر وقتی شما بین کار ها جا بجا می شوید در حالیکه از نظر فزیکی شما در حال انجام کار جدید استید ولی ذهنتان هنوزم هم مشغول تحلیل کار اولی است و دانشمندان این زمان ره بین 3 تا 20 دقیقه گفته اند.

ج: تکرار آن سخت است

چی آسان است، رفتن به شبکه های اجتماعی و روزگمی، انجام دوباره کار عمیق سخت و دشوار است چون نیاز به تمرکز عمیق دارد، اگر زندگی افراد که می گویند وقت کم میاوریم ره برسی کنید متوجه میشود که همیشه در حال انجام کار کم عمق استند و از یک کار به کار دیگری می پرند به بسیار راحتی، از خودتان بپرسید آیا این کار که می کنم تکرار آن سخت است؟

داستان من بعد از کار عمیق

زمانی که مقاله در سایت تودوایست مطالعه کردم متوجه شدم یکی از دلایل کم آوردن زمان بری انجام پروژه هایم ندانستن اصول و قوانین کار عمیق است، بنابراین با تمام توان تلاش کردن که آنها ره یاد بگیرم از آن زمان به بعد زندگی من به دو دسته تقسیم می شود، قبل از کار عمیق( بی بهره) و بعد از کار عمیق ( با ثمر).

اصول کار عمیق بسیار ساده و پیش پا افتاده است اما اگر بتوانیم همین نکته های ساده آنرا در زندگی تان و کار تان پیاده کنید از زندان فکر پرت کن ها آزاد شده و حس می کنید که در این دنیا که همه می گویند زمان کم میا آورند شما دو بال اضافه دارید که می توانید به دل خودتان هدایت شان کنید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *