به من اجازه نمی دهند

به من اجازه نمی دهند!

گاهی اوقات انگیزه و اشیاق انجام کاری را داریم و میخواهیم با پشتکار و استقامت مصرف  انجام کار هایمان شویم اما با کمال تأسف بعضی عوامل بیرونی مثل یک مانع صد راه می ظاهر میشوند و دانسته و یا ندانسته نمی گذارند ما با تمرکز مشغول انجام وظایف مان شویم.

در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به موانع بیرونی که در مسیر موفقیت مان با آنها روبرو می شویم، آیا میتوانیم  این موانع را برطرف کنیم و یا تسلیم این موانع شویم.

همیشه موانع وجود دارد اما بپرسید من چطور بهتر عمل کنم؟

مسیر موفقیت و رسیدن به خواسته های یک مسیر پر از تلاطم مثل امواج دریا است، پستی و بلندی های دارد که ما با تلاش و زحمت از آنها عبور میکنیم ولی در این میان شکی نیست که با  بعضی عوامل بیرونی روبرو خواهیم شد آنهای که در در اختیار ما نیستند و از جانب اطرافیان مثل خانواده یا جامعه برایمان ایجاد میشوند. گاهی میتوانیم به آسانی آنها را رفع کنیم و گاهی هم راهی جز پذیرفتن آنها نداریم و بهتر است بدانید پذیرفتن به معنای تسلیم شدن به آنها و رها کردن اهداف تان نیست بلکه بگویید خوب با وجود این مانع من چطور می توانم بهتر عمل کنم.

بطور مثال اگر در خانه درس میخوانید شاید بار ها تمرکز تان توسط خواهر یا برادر کوچک تان بهم خورده باشد که دوست دارند با شما بازی کنند و از این که شما مصروف کاری دیگری هستید ناراحت باشند، و یا گاهی  بزرگتر های فامیل شما را برای انجام کاری یا خرید صدا کرده باشند. درین نوع محیط میتوانیم راهکار های ساده را برای ایجاد نظم و حد مرز برای خود تعیین کنیم حداقل کاری که در اختیار داریم.

اما گاهی هم موانع از طرف جامعه برایمان ایجاد می شود که نیازمند تلاش و استقامت زیادی دارد تا بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم. موانع شامل دوری راه، آب و هوای نامناسب، عدم امکانات مسافری، و بدترین آن ممنوعیت های خاص از طرف دولت برای قشر خاص جامعه و ده‌ها موارد دیگر می باشند.

در مقابل دشواری چی عکس العملی نشان می‌دهید؟

در جامعه ما دو نوع انسان را می‌بینم افرادی که در صورت روبرو شدن اندک ترین مشکل در جا ایستاد میشوند و با آوردن بهانه های زیاد عدم کار کردنشان را توجع می‌کنند این گونه افراد همیشه در حال غر زدن هستند و از شرایط که بالای آن هیچ گونه اثری نمی‌توانند اعمال کنند گله می‌کنند. دردناک ترین قسمت این است که این افراد در قدم اول به خود و بعدا به اطرافیان شان بیشترین آسیب را می رسانند.

اما نوع دیگر آنهای هستند که هنگام مواجه شدن با موانعی که کنترل بالای آن ندارد می گویند « حالا من چطور میتوانم بهتر عمل کنم» این افراد می‌پذیرند که موانع وجود دارد ولی در مقابل آنها تسلیم نمی‌شوند و راه ‌های جدید برای رفع نیاز خود ایجاد می‌کنند تا در زمانی که دیگران از شرایط و موانع گله دارند آنها بهترین خود باشند و همواره برای ادامه مسیر تلاش کنند.

مرز های رفتار انسان کدام ها اند؟

برای رشد و موفقیت ما نیاز داریم ترس های مان را کنار بگذاریم و در مسیر موفقیت قدم بزاریم، برای شما میخواهم مرز های زندگی انسان را بیان کنم که به اسم دایره کنترل، دایره نفوذ و دایره نگرانی نامیده میشوند.

دایره نگرانی

دایره نگرانی جایی است که ما هیچ کنترل بالای آن نداریم و با رفتار خود نمی توانیم هیچ تغییر بر آن ایجاد کنیم هر مورد بیرونی شامل این دایره می شود مثلاً شرایط کشور، اخبا، رفتار مردم، خبر های جنگ اقتصاد کشور و غیره میباشد. درست است که ما هیچ اثری خاصی بر این دایره ندارم اما اگر به بیش از حد به آن توجه کنید میتواند روزگار تان را سیاه کند، باعث میشود وقت شما تلف شود و از مسیر اهدافتان منحرف شوید، تنها آدم های که در این دایره می توانید پیدا کنید افراد غرغرو هستند که همیشه از اوضاع بد گله می کنند.

دایره نفوذ

در وسط دایره نفوذ است این جا کمی ما اثر گذاریم ولی در صورت کمال گرایی به افراد درین دایره آسیب می زنید آنها شامل اعضای خانواده ما می‌شود که در  یک خانه با ما زندگی میکنند و یا می‌تواند کارمندان تان باشند ولی این دایره اصلی مورد توجه ما نیست.

دایره کنترل

نزدیکترین دایره که ما در آن قرار داریم دایره کنترول است که شامل موارد میشود که ما بالای آن کنترول کامل داریم مثل رفتار تان، باورهای تا ،اخلاق تان، توانایی هایتان، مهارت های تان و غیره است و نکته قابل توجه این دایره این است که انسان های موفق بیشتر بالای این داره تمرکز می کنند و روی آن بیشتر سرمایه گذاری می کنند.

انتخاب آسان یا دشوار؟

انتخاب کار آسانی است اما زمانی که شرایط دشواری بوجود بیاید انتخاب کردن هم دشوار می شود چون باید بیشتر تلاش کنید و زحماتی زیادی را تحمل کنید ولی در این صورت موفقیت لذت بیشتری خواهد داشت. سپری کردن زمان بالای دایره نگرانی و نفوذ کار آسانی هست چون هیچ زحمتی نمی‌خواهد اما در مقابل هیچ نتیجه‌ای خاص هم برای شما نخواهد داشت. انسان عاقل کسی است که همواره بر دایره کنترول خود تمرکز کند و تلاش کند مهارت های که برای رسیدن به اهدافش نیاز دارد را کسب کند چون کار کردن بالای خود بهترین سرمایه گذاری است.

افراد موفق دنیا مثل ایلان ماسک، بیل‌ گیتس، رونالدو ویا مسی و غیره را ما همه به خوبی می شناسیم چون آنها انتخاب کردن که عوض گله کردن از شرایط، روی دایره کنترل شان تمرکز کنند و با وجود تمام موانع که سد راهشان بود مسیر خود را پیمودن و به قله های موفقیت رسیدند.

با قلم  احمد بلال شمس

۲۲ ژانویی ۲۰۲۳

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *